Ανομοιόμορφη φθορά ελαστικών

Ανομοιόμορφη φθορά Ελαστικών

Τι είναι η ανομοιόμορφη φθορά;

Υπάρχουν διάφοροι τύποι ανομοιόμορφης φθοράς. Οι τρεις πιο συνηθισμένοι είναι:

  • Η φθορά στις άκρες του πέλματος,
  • Η φθορά σε μία πλευρά, και
  • Η φθορά στο κέντρο, braking flat spots.

Ο κάθε ένας τύπος φθοράς συμβαίνει κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες.

Τι είναι η φθορά στις άκρες;

Η φθορά στις άκρες των ελαστικών έχει “πριονωτή” μορφή και προκαλείται υπό κανονικές συνθήκες χρήσης και φυσιολογικές ρυθμίσεις στην ανάρτηση. Είναι αποτέλεσμα διαφόρων στρεβλωτικών δυνάμεων που ασκούνται στην εξωτερική πλευρά του πέλματος. Οι επιπτώσεις είναι ορατές αλλά και ακουστικές. Για να το εξηγήσουμε καλύτερα, θα πρέπει να μιλήσουμε για τον “σχεδιασμό πέλματος”.

Όπως διαβάζουμε στο site της Continental, μιας από τις κορυφαίες κατασκευάστριες εταιρείες ελαστικών, οι αυλακώσεις και οι εγκοπές του πέλματος – μία πηγή θορύβου – είναι απολύτως απαραίτητες για την εξασφάλιση της ασφάλειας σε βρεγμένους και πλημμυρισμένους δρόμους. Ειδικότερα στην περίπτωση ελαστικών με χαμηλό προφίλ, ένα υψηλότερο τμήμα του πέλματος πρέπει να παραμένει κενό για να δεχτεί το νερό και να βελτιωθεί η προστασία από το φαινόμενο της υδρολίσθησης. Εκεί που τα αυλάκια για την αποστράγγιση του νερού διασταυρώνονται, σχηματίζονται “ανεξάρτητα μπλοκ” στις άκρες του ελαστικού. Αυτά τα μπλοκ, υπό ορισμένες συνθήκες λειτουργίας, ενδέχεται να φθαρούν δημιουργώντας το “πριονωτό” σχήμα που αναφέραμε πριν ως αποτέλεσμα των δυνάμεων που ασκούνται στα άκρα κατά την κύλιση. Αυτές οι συνθήκες λειτουργίας περιλαμβάνουν:

  • Μεγάλα ταξίδια σε ευθεία με σταθερή ταχύτητα,
  • Ήπιο στυλ οδήγησης και γεωμετρία ανάρτησης (ευθυγράμμιση/γωνία κάμπερ).

Καθώς το ελαστικό κυλά κατά μήκος του δρόμου, τα ανεξάρτητα μπλοκ παραμορφώνονται καθώς πλησιάζουν την επιφάνεια επαφής του ελαστικού με τον δρόμο, συμπιέζονται όταν έρχονται σε επαφή με τον δρόμο, “τρίβεται” η επιφάνειά τους καθώς χάνουν την επαφή με το δρόμο και επανέρχονται στο αρχικό τους σχήμα.

Το αποτέλεσμα είναι μεγαλύτερη φθορά στην άκρη της εξωτερικής πλευράς του μπλοκ. Αυτό το μοτίβο είναι πιο πιθανό να συμβεί σε τροχούς χωρίς κινητήρια δύναμη (π.χ. στους πίσω τροχούς ενός εμπροσθοκίνητου αυτοκινήτου). Το “πριονωτό” μοτίβο φθοράς σε μικρό βαθμό είναι φυσιολογικό και δεν έχει αισθητές συνέπειες στην άνεση. Αν τέτοια φθορά είναι ιδιαίτερα εμφανής αυτό σημαίνει συγκεκριμένες συνθήκες λειτουργίας ‘όπως ακατάλληλο φούσκωμα ή υπερβολική σύγκλιση (κακή ευθυγράμμιση).

Για αυτό το λόγο, για να πετυχαίνουμε ομοιόμορφη φθορά, τα ελαστικά πρέπει να αλλάζουν θέσεις στο αυτοκίνητο σε τακτά χρονικά διαστήματα (εκτός αν συνιστάται διαφορετικά από τον κατασκευαστή του οχήματος).

Τι είναι η φθορά στο κέντρο;

Αυτό το μοτίβο φθοράς το βρίσκουμε σε κινητήριους τροχούς οχημάτων υψηλών επιδόσεων. Σήμερα, ακόμη και τα μεσαίου μεγέθους αυτοκίνητα διαθέτουν σύγχρονους κινητήρες που παράγουν υψηλά επίπεδα ροπής και είναι ικανοί να παράγουν υψηλούς βαθμούς ολίσθησης. Αυτά τα υψηλά επίπεδα ροπής, κατά την απότομη επιτάχυνση, παρατεταμένη επιτάχυνση ή σε συνεχή σταμάτα-ξεκίνα μέσα στην πόλη, ενδέχεται να επιταχύνουν τη φθορά στο κέντρο του πέλματος.

Αλλάζοντας έγκαιρα τους τροχούς από τον άξονα με κίνηση στον άξονα χωρίς κίνηση, πετυχαίνουμε σε μεγάλο βαθμό ομοιόμορφη φθορά πέλματος, πάντα τηρώντας τις συστάσεις του κατασκευαστή του οχήματος.

Τι είναι η φθορά σε μία πλευρά;

Ο συχνότερος λόγος για φθορά στη μία πλευρά του ελαστικού είναι να διατηρούμε τη γεωμετρία του άξονα του τροχού, εκτός των προδιαγραφών του κατασκευαστή. Οι αποκλίσεις αυτές συνήθως αυξάνονται με την πάροδο του χρόνου και ίσως είναι αποτέλεσμα λανθασμένης τοποθέτησης.

Το χαμήλωμα ενός οχήματος σε συνδυασμό με ελαστικά χαμηλού προφίλ μπορεί επίσης να επηρεάσει αρνητικά την ευθυγράμμιση των τροχών. Σύμφωνα πάντα με την Continental, οι τροποποιημένες αναρτήσεις (π.χ. χρήση μικρότερης ζάντας μετά από μετατροπή) ενθαρρύνουν την τάση των τροχών να αποκλίνουν από την αρχική ευθυγράμμιση κάτω από τέτοιες συνθήκες. Αυτό θα μπορούσε να περάσει απαρατήρητο καθώς όλες οι τιμές ευθυγράμμισης των τροχών εξακολουθούν να βρίσκονται εντός των επιτρεπόμενων ορίων, όταν μετριούνται στατικά,. Στην πράξη, όμως, το αποτέλεσμα είναι αυξημένη ανομοιόμορφη φθορά των ελαστικών και αυτό γιατί τα δεδομένα ευθυγράμμισης του κατασκευαστή ισχύουν για τα εργοστασιακά οχήματα κατά την παράδοση και όχι για τροποποιημένα οχήματα. Αν οι τροχοί ενός οχήματος είναι μη ευθυγραμμισμένοι, πρέπει να ευθυγραμμιστούν οι τροχοί και να διορθωθεί η όποια απόκλιση.

Για περισσότερες πληροφορίες απευθυνθείτε στο site της Continental

Car Group Kalogritsas: Είμαστε εδώ για εσάς!

Share this post

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.


Click to access the login or register cheese
Kalogritsas Ελαστικά Newsletter
...για νέα και αποκλειστικές προσφορές!

ΕΓΓΡΑΦΗ 
Θα σας ζητηθεί επιβεβαίωση σύμφωνα με τον ΓΚΠΔ.
close-link
Είδατε κάτι που σας ενδιαφέρει; Ζητήστε μας προσφορά!

Ελαστικά με εγγύηση χαμηλότερης τιμής!

Χωρίς ΚΑΜΙΑ δέσμευση...
Κάντε κλικ και συμπληρώστε τη φόρμα
Γιατί όχι; ΘΕΛΩ ΠΡΟΣΦΟΡΑ!
close-link